Dookoła komina

Poniedziałek, 12 maja 2014 · dodano: 12.05.2014 | Komentarze 6

Najpierw trochę historii. Elektrociepłownia Pruszków II została zbudowana we wsi Moszna koło Pruszkowa.
W zamyśle autorów elektrociepłownia dostarczać miała ciepłą wodę dla mieszkańców płn-zach. Warszawy (obecnie Bielany, Bemowo, Żoliborz). Projekt ruszył w latach 80 ubiegłego wieku.
W latach 90 gdy inwestycja była ukończona w ok. 90% stwierdzono bez zasadność budowy elektrociepłowni w tym regionie. Budowę przerwano ale komina nikt nie odważył się zburzyć. Praktycznie gotowy obiekt jest powoli rozbierany, w roku 2004 rozebrane zostały rurociągi. Do roku 2008 rozebrano również  budynki elektrociepłowni. W chwili obecnej pracuje jedynie komin elektrociepłowni o wysokości 256 m jako konstrukcja pod anteny.
Komin widoczny jest z około 50 km i w sumie nie potrzeba GPs-u ,żeby wrócić do domu z wycieczki rowerowej, jest to bardzo fajny punkt orientacyjny.
Jeszcze kilka lat temu teren od zachodniej bardziej "dzikiej" strony był ogrodzony, w tej chwili po ogrodzeniu ani śladu.
Ciężko było przedzierać się z rowerem przez chaszcze ale jakoś dałem radę i podszedłem prawie pod sam komin.
Kiedyś można było wejść na górę, choć ja pewnie bym się nie odważył. W tej chwili wejście do środka komina , który ma średnicę około 20 metrów jest zastawione . Podobno w środku pomontowane  są czujki ruchu gdyby ktoś jednak przedarł się przez tą zaporę.

Komin elektrociepłowni Pruszków II widoczny z nad autostrady A2
Komin elektrociepłowni Pruszków II widoczny z nad autostrady A2 © este Komin elektrociepłowni Pruszków II
Komin elektrociepłowni Pruszków II © este

W pobliżu elektrociepłowni zlokalizowana jest też nowa siedziba Fabryki Ołówków ST. Majewski, jedyna taka w Polsce.
Stara siedziba była w centrum Pruszkowa na ul Ołówkowej. Nowa jest na ul Kredkowej :)
Nowa siedziba Fabryki Ołówków Majewski
Nowa siedziba Fabryki Ołówków Majewski © este

Z elektrociepłowni nasypem kolejowym po dawnym torze kolejowym , pojechałem w okolice Rezerwatu Wolica, miejsca dosyć tajemniczego i mało dostępnego. Właściwie do tego lasu nie prowadzi żadna droga,a wszystko jest mocno podmokłe

Dojazd do rezerwatu Wolica
Dojazd do rezerwatu Wolica © este

Rezerwat Wolica koło Płochocina
Rezerwat Wolica koło Płochocina © este

Tereny te były nawet tematem jednego z odcinków programu "Przeklęte Rewiry" choć ja nie zaobserwowałem tam nic dziwnego

Pozostozałości po dawnym torze kolejowym łączącym EC Pruszków II z trasą kolejową na Poznań
Pozostałości po dawnym torze kolejowym łączącym EC Pruszków II z trasą kolejową na Poznań © este

Trasa poznańska była punktem granicznym dzisiejszej wycieczki. Stamtąd przez Płochocin pojechałem w kierunku domu.
W Płochocinie zahaczyłem  się ciekawy pałac z 1854 roku projektu architekta Henryka Marconiego.
Obecnie użytkowany częściowo przez biura dyrekcji PGR Płochocin, częściowo przez pracowników tej instytucji, którzy mają tu swe mieszkania. Jest to budynek neorenesansowy w formie tzw. willi włoskiej, murowany z cegły i otynkowany.

Płochocin pałac

Będąc już w Pruszkowie a właściwie w przemysłowej jego dzielnicy Gąsinie pojechałem przyjrzeć się postacią Obcego i Predatora które zostały wykonane w całości z metalu przez jakiegoś zajebiście zdolnego gościa.
Postacie te znajdują się przy miejscowym skupie złomu, jest tam również działający czołg.

Predator
Predator © este Predator
Obcy w skupie złomu
Obcy w skupie złomu © este

Obcy w zbliżeniu
Obcy w zbliżeniu © este

Stworek
Stworek © este

Czołg przed skupem złomu w Pruszkowie
Czołg przed skupem złomu w Pruszkowie © este

bestiaheniu
| 14:07 sobota, 13 lipca 2019 | linkuj Ciekawa sprawa, dlaczego w momencie realizacji budowy nagle stwierdzono bezzasadność elektrowni w tym miejscu.
| 19:45 wtorek, 20 maja 2014 | linkuj Smród jest mi bardzo znany ,ale tym razem było spoko :) Ten smród to chyba z terenów byłego Polmosu pochodzi:)
LesnyDziad | 15:08 wtorek, 20 maja 2014 | linkuj W kwestii wąskotorówki zwożącej buraki:
http://750mm.pl/index.php?topic=3172.0 (tu jest głównie o nitce Leszno-Błonie ale można posiłkując się starymi mapami i danymi z tej strony znaleźć więcej połączeń. Częściowo zachowały się pojedyncze "pamiątki")

W kwestii wycieczki: Nie doskwierał smród pod Józefowem? Mnie ten odór zawsze zabijał
| 08:01 wtorek, 13 maja 2014 | linkuj Oelka- Ta odnoga do Józefowa jest widoczna na różnych starszych mapach.
Arnoldzik- Trochę się tego przy okazji tego wyjazdu nazbierało :) Dzięki.
Arnoldzik
| 04:53 wtorek, 13 maja 2014 | linkuj ...i właśnie takie wpisy uwielbiam czytać i oglądać. Historia, przyroda, stworki wszelakie, czołgi, kominy, mosty i koleje. Super, pozdrawiam ;)
oelka
| 00:54 wtorek, 13 maja 2014 | linkuj Już po tytule zauważyłem, że chyba będzie o EC Pruszków II i się nie pomyliłem.
Kolei pomiędzy Pruszkowem i Błoniem było kiedyś więcej. Zanim pojawiła się bocznica do elektrociepłowni mniej więcej częściowo tym samym szlakiem prowadziła bocznica z Pruszkowa do cukrowni w Józefowie. Była też kolej wąskotorowa zwożąca buraki. Także od strony Pruszkowa. Dwa lata temu szukałem jej śladów, ale bez większych rezultatów.

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa assal